Wednesday, June 22, 2011

Perjalanan ke Tanah Suci - Umrah 4

Semasa mengerjakan Ibadah Umrah ..aku dan Isteri aku di kejutkan dengan pertanyaan-pertanyaan dari Aiman, anak aku no. 1 yang berumur 9 tahun.

"..Daddy, Mummy ..Aiman nak Doa kat Mekkah supaya Aiman dapat tinggal kat Madinah dan Mekkah ..dan Aiman nak mati kat Madinah / Mekkah pada hari Isnin.."

"..Mummy Aiman nak mati dan nak di tanam sebelah Rassullullah ..sebelah Nabi Muhammad SAW.."

"..Mummy Daddy Boleh tak Aiman buatkan Umrah / Haji untuk Nabi Muhammad SAW.."

"..Mummy macam mana Aiman Nak mati Syahid/Syuhada.."

"..Mummy KENAPA kita ada empat Imam ..Iman Shafie, Maliki, Hambali, Hanafi .."

SOALAN AIMAN YANG PALING MENCABAR ..MACAM MANA NABI MUHAMMAD SAW BACA 2KALIMAH SHAHADAT DAN MACAM MANA 2KALIMAH SHAHADAT SEBELUM NABI MUHAMMAD SAW

Nasib baik la aku ni tak buta huruf ..seperti yang aku diceritakan ...

2KALIMAH SHAHADAT TIDAK PERNAH ADA YANG LAIN SELAIN DARI APA YANG KITA BACA SEKARANG INI ..PERBEZAANYA IALAH TONASI KEPADA ""ANNA" AKU MUHAMMAD " YANG KITA BACA "ANNA" AKU NAIK SAKSI.

JAWAPAN AKU KEPADA AIMAN... 2KALIMAH SHAHADAT SEBELUM NABI MUHAMMAD SAW,
HANYA DIBACA "ASHADUALLAILLAHAILLAH" HANYA TONASI NYA BERBEZA DIPANJANGKAN PADA "LAAILLA" ADA BEBERAPA HARKAT UNTUK MEMBEZAKAN ANTARA PARA MAKLAIKAT DAN MANUSIA ..TETAPI SAYA MERAHSIAKAN DISINI HARKATNYA ....hehe maaf ya..

Ini lah kata-kata dan soalan-soalan ..Aiman yang aku dan Isteri aku masih ingat ...

Aku dan Isteri aku tidak memberi jawapan yang tepat atas soalan-soalan Aiman.

Mungkin Naluri Seorang Ibu amat Kuat dari aku sebagai Bapa ..jawapan ibu Aiman ..

"...Nanti Mummy carikan sekolah untuk Aiman, Adam dan Aisyah kat Madinah atau kat Mekkah..Aiman tinggal kat sana ..Aiman buat business kat sana ..Aiman hidup kat sana..Mummy pun suka sangat duduk sana.."

".. Nanti Mummy carikan guru-guru yang boleh jawab semua soalan-soalan Aiman ..mungkin Mummy hantar Aiman kat Pesantren .."

..Isteri aku mula membuat kajian atas permintaan dan minat Aiman ..Sekolah yang paling sesuai ialah Sekolah Pondok ..TAPI guru-guru Pondok kat Malaysia ni belum tentu boleh mengupas Islam ..kerana Islam itu berlapis-lapis ..

Alhamdulillah dengan kuasa Allah SWT ..Isteri aku mula mencari-cari dan mengkaji sekolah-sekolah PESANTREN Di Negara seberang ..Kerana Guru-guru disana MUNGKIN masih ada yang Boleh mengupas semua soalan-soalan Aiman ...apa itu Islam Sebenar.. kenapa itu .. kenapa ini ..

Aku Doakan semoga Aiman mendapat Petunjuk dari Allah SWT atas apa jua yang di hajati Dunia dan akhirat ..dan semoga Ibu Aiman sentiasa mendapat doa dari anak yang Solleh ..Amin... yang sentiasa menjaga ibunya di Dunia dan Di Akhirat Amin Ya RAbbil Alamin.

...sambung ..Umrah 5

2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..

    Alhamdulillah...niat Aiman sungguh murni...
    namun berhati-hati dalam mencari pesantren terutamanya di sebelah luar...

    teguhkan anak-anak dengan perkara paling asas dulu
    agar dia dapat rasa nikmatnya Islam...saya belum jumpa sekolah pondok yang mampu melahirkan pelajar sebenarnya...letih.

    ReplyDelete
  2. Salam Mualaikum Wth Kak Queenie dan Salam kenal, Terima Kasih atas Pandangan dan Pengalaman, betul apa yang awak cakap tu ...Hati-hati,..TQTQ

    ReplyDelete